Förvaltarkommentar ODIN USA november
November avslutades som en mycket stark månad för amerikanska aktier efter Trumps valseger, och S&P500 passerade nivån 6 000. Om vi ser på de övergripande resultaten som företagen levererade för tredje kvartalet, har de överlag varit goda, med några få undantag.
Vi tror på att ha en balanserad och diversifierad portfölj över sektorer och affärsmodeller och en grad av återinvestering i förhållande till utdelning och/eller återköp av aktier. Detta leder till att vissa företag har högre förväntningar på långsiktig resultatväxt, medan andra företag erbjuder högre direktavkastning genom att en större andel av överskottskapitalet återförs till investerarna via återköp och utdelningar. Målet är att sätta samman en portfölj som helhetsmässigt levererar rimliga utdelningar, återköp och resultatväxt över tid. Detta tror vi ger en god riskspridning, även om det i dagens marknad, som präglas av optimism, är mindre fokus på risk och diversifiering.
Under november har vi ägnat tid åt och träffat flera industriföretag. Det finns många bra industriföretag på den amerikanska marknaden. Sådana möten är användbara för att kartlägga och utvärdera intressanta industriföretag som kan komplettera de vi redan äger, samt för att träffa företag vi är investerade i. Industrisektorn är bred och omfattar en mängd olika affärsmodeller. Till exempel kan Broadridge bäst beskrivas som ett företag inom finansiell informationsteknologi, även om det klassificeras som ett industriföretag. Samma sak gäller Copart, som lika gärna kan kategoriseras som ett plattforms- eller teknologiföretag som ett industriföretag.
Under november har vi köpt aktier i Pepsi. Pepsi är ett diversifierat konsumentföretag med starka varumärken inom snacks, som Cheetos, Doritos, Lay’s och Tostitos, samt drycker som Gatorade, Pepsi, Mountain Dew, 7UP och Rockstar. Sedan 2019 har Pepsi prioriterat investeringar i innovation, varumärken och kapacitet, samtidigt som investeringarna som andel av omsättningen toppade 2019. Detta bör bana väg för marginalexpansion. Företaget har defensiva kvaliteter, eftersom dess starka varumärken ger en stabil och växande kassaflödesbas. Pepsi har vanligtvis handlats med en premie jämfört med S&P500, men handlas idag med en rabatt. För närvarande ger aktien en direktavkastning på 3,3 procent. Inom konsumentsektorn består vår exponering av Hershey och Pepsi.
Vi har också köpt aktier i Autozone under november, som är den ledande bildels-leverantören i USA med över 13 procents marknadsandel. Företaget säljer olika typer av bildelar och har en affärsmodell som liknar en distributör, med brett och djupt lagerutbud, konkurrenskraftiga priser och teknisk kompetens för att hjälpa kunderna. Detta leder till stabilt höga bruttomarginaler på över 50 procent. Fördelen är att 85 procent av intäkterna kommer från utbyte och underhåll av trasiga och slitna delar, som batterier, radiatorer, pumpar, oljor och vindrutetorkare. Autozone säljer både till privatpersoner och bilverkstäder, där majoriteten av försäljningen sker till privatpersoner. Företaget har en lång historia av värdeskapande och växer organiskt genom att öppna nya butiker och utöka sitt lagerutbud. Företaget kan beskrivas som en "kannibal", ett begrepp myntat av Charlie Munger, där överskottskapital används för att köpa tillbaka egna aktier. Detta illustreras bäst av att företaget har köpt tillbaka 80 procent av sina utestående aktier mellan 2004 och 2024. Inom cyklisk konsumtion äger vi idag Amazon, Booking, Etsy och Frontdoor, förutom Autozone.
För att finansiera köpen av Pepsi och Autozone har vi bland annat sålt våra aktier i UniFirst. Företaget är en av de större leverantörerna av arbetskläder som används inom olika branscher som handel, restauranger och industri. Vi har sålt våra aktier eftersom värderingen har stigit, samtidigt som vi anser att Pepsi och Autozone utgör mer intressanta långsiktiga investeringar.