Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Odin
Kundinformation
Intressekonflikt

Intressekonflikt

Denna policy beskriver på en övergripande nivå de principer som Odin ska använda för att identifiera och upptäcka möjliga intressekonflikter samt hur dessa ska hanteras.

Omfattning

Denna policy beskriver på en övergripande nivå de principer som företaget ska använda för att identifiera och upptäcka möjliga intressekonflikter samt hur företaget ska hantera dessa. Utöver denna policy ska företaget även upprätta konkreta och utförliga riktlinjer för hanteringen av möjliga intressekonflikter och utveckla dessa vid behov inom verksamhetsområdena.

Verkställande direktör ska fastställa företagets interna riktlinjer.

Mål

Målet med policyn och tillhörande riktlinjer är att företaget ska ha identifierat möjliga intressekonflikter som kan uppstå och beskriva hur dessa ska hanteras.

Regulatoriska krav

  • Verdipapirfondloven, LOV-2019-06-21-41 från 2019-07-21
  • Forskrift til verdipapirfondloven, FOR-2018-11-16-1710 från 2019-01-01

Principer

Punkterna nedan anger övergripande principer för Odin Forvaltning AS.

I bästa intresse

Företaget ska alltid agera i fondernas och kundernas bästa intresse. Det innebär likabehandling i förvaltningsutövandet och ansvarsfull hantering av information. Kundernas och fondernas intressen ska ges företräde framför företagets och/eller närstående personers intressen.

Organisatoriska åtgärder

Företaget ska ha regler för anställdas och styrelsemedlemmars rätt att sitta i styrelser och bedriva annan verksamhet. Om en närstående person har ägarintressen eller andra intressen i externa företag ska det bedömas om detta kan skapa intressekonflikter gentemot kunder, fonder eller företaget. Om potentiella konflikter identifieras ska verkställande direktören, eller eventuellt styrelsen, konsulteras.

Alla anställda ska årligen lämna en översikt över sina eventuella bisysslor och förtroendeuppdrag. Om ett uppdrag har eller kan ha relevans för tjänsteutövningen, ska den anställde i förväg inhämta godkännande från verkställande direktören.

Alla anställda i företaget ska omfattas av etiska riktlinjer som antagits av företagets styrelse.

Operationell drift

Denna text beskriver retningslinjer för fondförvaltning som syftar till att säkerställa att fondernas och kundernas bästa intresse alltid prioriteras. Här är en översättning till svenska:

För fondförvaltningen ska det finnas riktlinjer som säkerställer att fondernas och kundernas bästa intressen tillvaratas. Prissättningsrutiner ska säkerställa att fondernas NAV-kurser fastställs oberoende av förvaltningen av fonderna. Varje fond ska dessutom ha en förvaringsinstitut som utför sina lagstadgade kontroller.

Riktlinjerna ska även gälla genomförandet av transaktioner för kunder under aktiv förvaltning och generellt säkerställa likabehandling vid orderläggning och tilldelning.

Företaget ska ha riktlinjer för hantering av insiderpositioner och marknadsmanipulation. Utövandet av verksamhetsområdet inom förvaltningen ska ske i enlighet med god affärssed.

Prissättningsrutiner ska kontrolleras oberoende av förvaltningen, liksom för fondernas och kundernas mandat under aktiv förvaltning.

Anställdas egenintressen

Intressekonflikter kan uppstå i samband med anställdas ersättning. Odin ska ha riktlinjer för företagets ersättningssystem som är utformade på ett sådant sätt att de anställda inte får incitament att ta otillbörliga risker i samband med förvaltningen av fonderna.

Företaget ska ha riktlinjer för anställdas egen handel som uppmuntrar stor försiktighet vid deras handel med finansiella instrument. Anställda omfattas dessutom av tystnadsplikt, vilket ska förhindra att kundinformation sprids till utomstående och att insiderinformation delas.

Företaget ska ha interna regler för anställdas möjlighet att ta emot gåvor eller andra förmåner från andra än företaget.

Förvaltningen

Företaget ska ha riktlinjer som säkerställer lika behandling vid handel i fonderna, både vad gäller prioritering av order, tilldelning och informationsutbyte. Riktlinjerna ska säkerställa att företaget inte gynnar en kund eller en fond på bekostnad av andra kunder eller andra fonder. Företaget ska ägna särskild uppmärksamhet åt detta om ett annat företag inom samma koncern som Odin är kund. Företaget ska ha etablerat riktlinjer för hantering av interna affärer. Varje förvaltad fond kommer att rösta individuellt på bolagsstämmor.

Företaget ska ha riktlinjer för användning av rösträtt, och fonderna ska rösta i enlighet med principerna för god bolagsstyrning och i linje med fondernas strategi och mandat.

Odin och bolag inom samma företagsgrupp

Vid köp eller leverans av produkter och/eller tjänster till andra bolag inom samma företagsgrupp ska Odin behandla dessa på samma sätt som bolag som inte ingår i gruppen.

Uppföljning och kontroll

Företaget ska ha upprättat riktlinjer inom relevanta verksamhetsområden som ska bidra till att potentiella intressekonflikter inte uppstår och att god affärssed upprätthålls. Riktlinjerna ska vara utformade på ett sådant sätt att andelsägarnas och fondernas intressen tillvaratas.

Riktlinjerna ska även säkerställa att möjligheten till goda kontrollrutiner är etablerad.