Förvaltarkommentar Odin Sverige juni
Juni slutade som en nästan oförändrad månad för Odin Sverige.
Fonden utvecklades något bättre än sitt jämförelseindex under en månad med relativt få överraskningar på både bolags- och makronivå. Juni blev också den tredje månaden i rad då fonden har utvecklats bättre än jämförelseindex. Från att som mest ha legat nästan fyra procent efter index i april har första halvåret avslutats före index, vilket är glädjande.
Under båda rapportperioderna vi haft under det första halvåret har fonden presterat relativt väl som en följd av överlag goda rapporter från våra portföljbolag. Både innan och efter den första rapportperioden utvecklades dock index bättre än fonden, varför relativavkastningen under de tre första månaderna var svag, i likhet med det mönster vi sett de senaste två åren. Perioden 2022-2023 präglades av stor osäkerhet där eftereffekterna av pandemin, med ökande inflation som accelererades kraftigt av ett oväntat krig, ledde till snabbt stigande räntor med en mycket osäker aktiemarknad som följd. I denna miljö bedömer vi att många investerare har premierat höga vinster just nu, så billigt som möjligt (typexemplet har varit storbankerna), före de bolag som är bäst positionerade på lång sikt. Vårt fokus är alltid på de bolag som vi bedömer som långsiktigt bäst positionerade, och vi har inte velat sälja innehav som vi anser vara bättre på lång sikt, för att jaga billiga vinster som vi inte ser som långsiktigt hållbara. Detta har missgynnat oss de senaste åren, men ser nu ut att ha ändrats.
De senaste tre månaderna har vi sett en annan typ av aktiemarknad, som varit betydligt mer gynnsam för oss. Vi tror detta är en marknad som återigen äntligen vågar fokusera mer långsiktigt, eftersom man nu känner sig relativt trygg på att räntorna inte kommer fortsätta öka. (Sen spekuleras det flitigt i hur snabbt räntorna kommer sänkas, och svaret på det har nog ingen, men bara det faktum att man inte längre oroar sig för risken att räntorna fortsätter upp, tror vi gör att allt fler investerare vågar blicka längre framåt).
Den främsta ändringen vi gjort under juni månad har varit att sälja hela vårt innehav i Electrolux Professional (EPRO). Vi har inte sålt EPRO för att vi inte gillar bolaget – tvärtom så anser vi det vara ett välskött kvalitetsbolag med många goda kvaliteter som vi uppskattar. Försäljningen har gjorts ur ett rent portföljhanteringsperspektiv eftersom vi nu har flera andra innehav (t.ex. AstraZeneca, Essity, Assa Abloy, ABB och Axfood) som kan fylla den halvdefensiva position som EPRO fyllt. Eftersom dessa bolag dessutom är betydligt mer likvida, så har portföljens behov för EPRO blivit mindre, varför vi valt att koncentrera portföljen ytterligare till nuvarande 30 innehav.
Vi har också minskat våra positioner i Assa Abloy och Essity något, och vi har främst använt pengarna från försäljningarna till att utöka våra positioner i AstraZeneca och Axfood.
Som vanligt har vi passat på att träffa ett antal av våra portföljbolag och ett antal kandidater under månaden. Vi fortsätter att följa upp deras fundamentala utveckling som är kärnan i värdeskapandet som över tid översätts i utdelningar och högre aktiekurser. De senaste tre månaderna har vi som sagt haft ett betydligt mer gynnsamt aktiemarknadssentiment. Vi vet aldrig hur länge aktiemarknaden bibehåller ett visst humör, men på lång sikt spelar de kortsiktiga humörsvängningarna nästan ingen roll – då förklaras avkastningen nästan uteslutande av den fundamentala utvecklingen. Så länge den är god, vilket den fortfarande är, så är tiden vår bästa vän.
När det gäller hållbarhetsprofilen för vår portfölj har vi förbättrat anpassningen till Parisavtalet under första halvåret 2024. I slutet av juni hade 14 företag i vår portfölj verifierade science-based klimatmål (SBTi), vilket motsvarar 53 procent av fondens värde. Detta är en ökning från 47 procent i början av året. Beijer Alma verifierade sina mål under 2024, vilket bidrog till denna positiva utveckling. En annan förändring är Munters åtagande att sätta SBTi-mål, vilket vi välkomnar. Totalt äger vi fem företag som har åtagit sig att sätta dessa mål, vilket motsvarar ytterligare 15 procent av portföljen.