Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Förvaltarkommentar ODIN USA augusti

I Odin letar vi efter hållbara och förutsägbara affärsmodeller.

Vi vill gärna investera i branscher med en attraktiv marknadsstruktur och stabil efterfrågan på produkterna. Ett viktigt mått på detta är om kunderna väljer att förnya sitt kundförhållande år efter år. Om företagen måste kämpa om kunderna vid varje nytt årsskifte är det en tuff utgångspunkt. Kunder som återkommer varje år ger en stabil kundbas, vilket i sin tur ger stabil efterfrågan. Detta skapar en bra grund för att öka efterfrågan på företagets produkter över tid och ger stabila förutsättningar för ett växande kassaflöde, något vi som investerare drar nytta av. Hur kunder väljer att förnya kundförhållandet kan variera mellan branscher och företag. Det faktum att man veckovis väljer att handla i den lokala mataffären, köper samma varor och har gjort det i flera år, är ett exempel på en stabil och god kundrelation. Andra exempel är att man dagligen använder Google för informationssökning eller Instagram för att hålla kontakt med vänner. Ett företag som Otis, som säljer och underhåller hissystem, rapporterar att 93 procent av kunderna väljer att förnya sina serviceavtal årligen. Detta är alla exempel på stabila kassaflöden.

En stabilitet i efterfrågan, en attraktiv bransch och en stark marknadsposition resulterar i god lönsamhet och stabila rörelsemarginaler. Ett kvantitativt mått på detta är rörelsemarginalen och den relativa svängningen i rörelsemarginalen jämfört med det historiska genomsnittet. Företagen i ODIN USA har tillsammans haft en genomsnittlig rörelsemarginal på 22 procent de senaste 10 åren. Företagen har levererat en fundamental beta på 0,13, vilket innebär att rörelsemarginalen vanligtvis svänger mellan 19 procent och 25 procent. I företag där marginalerna är stabila och/eller ökande över tid och cykler, är det ofta en bra indikation på att det är kunderna eller leverantörerna som absorberar ekonomiska chocker i marknaden eller branschen de verkar i. Det ovanstående visar att företagen i fonden är väl rustade för att hantera negativa ekonomiska chocker, vilket utgör en bra grund för långsiktig värdeskapande.

Under sommaren har vi köpt aktier i Apple, som är ett bra exempel på det tidigare nämnda, med en stabil och god kundbas. Förändringstakten på smartphone-marknaden har minskat eftersom den har blivit mer mogen och omloppstiden för telefoner har gått ner. Detta minskar sannolikheten för att du byter produkt. Globalt finns det nästan 1,4 miljarder aktiva iPhone-telefoner i bruk. Detta ger en stabil efterfrågan och kunderna föredrar Apples produkter. Den installerade basen av telefoner, iPads och annat genererar en årlig serviceintäkt på över 90 miljarder dollar som fortfarande växer bra, med bruttomarginaler på över 70 procent. Serviceintäkter utgör cirka 25 procent av omsättningen men nästan 40 procent av bruttovinst. Det finns fortfarande tillväxt i detta segmentet och tillväxten är mycket lönsam. Riskerna är regleringar, som för andra stora teknikföretag, och att man betalar mycket för kvaliteten hos Apple. Samtidigt är Apple effektiva när det gäller kapitalanvändning, de har ett starkt kassaflöde och balansräkning, är fokuserade i sin strategi och återför kapital till aktieägarna.

Dollar General levererade svagare resultat än marknaden förväntat sig. Företaget presterade starkt under pandemin men påverkas nu negativt av att deras kärnkunder, hushåll med inkomster under 35 000 dollar, är under press. Detta leder till svagare efterfrågan på produkter med högre marginaler, som säsongsvaror. Efterfrågan på konsumtionsvaror har ökat, men detta segment har lägre marginaler. Företaget upplever också högre svinn samtidigt som de investerar mer i anställda och i sina butiker, vilket bidrar till att minska driftmarginalen.