Förvaltarkommentar ODIN Norge september
Höstperioden på aktiemarknaden är alltid spännande eftersom historiken visar att det är en tid med svagare och mer volatil utveckling.
Det kan finnas flera orsaker till det, men en anledning är nog att man går in i en period där vinstutsikterna ses över och där helårsestimatet ofta justeras ned.
Vi har sett några exempel i både den norska och den nordiska marknaden där enskilda företag har tvingats komma med resultatvarningar och nedjusterad guidning för helåret. Ingen kan vara helt immun mot sådana händelser, men vi anser att företag av hög kvalitet bör vara mer robusta och inte minst handlingskraftiga om det skulle bli tuffare tider. Några av dessa uppdateringar har också kommit i samband med så kallade kapitalmarknadsdagar (CMD), där företagen presenterar en grundlig genomgång av sig själva inför potentiella nya och befintliga investerare.
Bland relevanta företag i Norge kan vi nämna Kitron, som liksom andra nordiska företag i sin bransch, tvingades nedjustera försäljningsutsikterna. Vi har varit konservativa i vår förväntan, så för oss var detta inte överraskande, men det är ändå viktigt att företaget justerar kursen så att lönsamheten består. AutoStore hade CMD och nedjusterade sina prognoser, men här hade investerarna redan förväntat sig detta och skickade upp aktiekursen i efterdyningarna av nyheten. Även Nordic Semiconductor höll CMD, där en svag guidning istället fick aktiekursen att falla kraftigt. I fonden äger vi Kitron och har nyligen tagit in AutoStore, men är inte ägare i Nordic Semiconductor.
Räntorna har sjunkit på grund av lägre inflation och även lägre tillväxtförväntningar, vilket stämmer överens med vad vi ser på marknaderna för våra portföljföretag. Vi fortsätter således att vara ganska försiktiga i exponeringen i portföljen.
Förändringar i portföljen
Under månaden har vi endast gjort några mindre förändringar.
Kapitalmarknadsdagar på rad
Kapitalmarknadsdagar bland börsnoterade företag kommer med jämna mellanrum och kan vara nyttiga att följa. Detta gäller nog särskilt för investerare som inte känner ett företag sedan tidigare, och i mindre grad för erfarna förvaltare. Sådana presentationer innehåller ofta en grundlig genomgång av affärsområden och marknader, samt en sektion om den finansiella ställningen där det ofta finns kommentarer om framtiden (guidning).
Vi ska inte gå igenom alla aspekter av guidning, annat än att nämna att så kallade ambitioner eller långsiktiga mål bör hanteras med en god portion skepsis av investerare. Vi antar att sådana budskap handlar minst lika mycket om att kommunicera med andra intressenter, inklusive anställda, för att sätta en riktning.
Erfarna förvaltare vet dock att det är omöjligt att förutspå långt fram i tiden, även med mycket kunskap om sitt eget företag och bransch. Det viktiga är snarare att förstå vilken position ett företag har och vilka verktyg föreagsledningen kan använda för att lyckas. Vi upplever att våra portföljföretag har bra kontroll över detta, vilket ger oss trygghet när det gäller framtida lönsam tillväxt.