Mindre bolag, större potential – är det dags för småbolagens revansch?
De senaste fem åren har det varit stora makroekonomiska skiften där vägen från nollränta till maxränta har missgynnat små- och mikrobolag. Detta har gjort att stora bolag har utvecklats bäst de senaste tre åren. Men - över tid är svenska småbolag i världsklass och kanske är det nu det är dags för småbolagens revansch?

Vår fond ODIN Small Cap som precis fyllt 5 år har sedan start avkastat 88 procent, vilket står sig väl jämfört med index som avkastat 50 procent under samma tidsperiod (28 jan 2020 - 31 jan 2025).
-Det kan vara bra att investera i bolag som har en hög tillväxtpotential och har en förmåga att växa – vilket kan vara svårt för stora företag. Som aktiv förvaltare finns det flera skäl att tycka om mindre bolag, säger Jonathan Schönbäck, förvaltare av småbolagsfonden ODIN Small Cap.
Den 28 januari 2020 startade Odin småbolagsfonden ODIN Small Cap. Fonden har en tydlig inriktning mot mindre och hållbara kvalitetsbolag främst i Sverige.
Fonden har haft en intressant resa sina första fem år. Precis innan fonden startade var marknaderna oroliga med ett ännu olöst Brexit, fallande marknadsräntor och en handelskonflikt mellan Kina och USA. Fonden hade bara funnits i en månad när pandemin slog till och hela aktiemarknaden föll som en sten. Under den tiden bevisade sig dock våra bolag, de flesta av dem klarade att rida ut krisen och komma tillbaka stärkta.

Mindre byråkrati i småbolag
Småbolag har en hög tillväxtpotential och har en förmåga att växa på sätt som är svårt för stora företag.
– Småbolag är mindre byråkratiska och har ofta en styrelse och ägare som arbetar närmare affären. Som ägare har man också en större påverkan i små bolag då ens röst väger tyngre och gör det lättare att driva förändringar, säger förvaltare Carolina Ahnemark.
Dock kan småbolag också vara mer riskabla med större svängningar, så de bör utvecklas bättre för att kompensera den högre risken.
- Vi letar främst efter bolag med en stark företagskultur, bolag som driver förbättring via starka varumärken, tydliga nischer, effektiviseringar och förvärv. Liksom Odins andra fonder har vi få bolag i portföljen, de har en hög aktiv andel och fokus är på kvalitetsbolag med hållbara affärsmodeller. Vi är långsiktiga ägare och har ambitionen att äga bolagen i minst 5 år och helst för alltid, säger Jonathan.
Odins investeringsfilosofi Odin-modellen
För att identifiera de bästa investeringsmöjligheterna analyserar Odins förvaltare alla potentiella investeringar på samma sätt – genom sin investeringsmodell Odin-modellen, och de tre P:na – Prestation, Position och Pris.
– Vi börjar alltid med att titta på bolagets historiska prestation. Vi vill äga hållbara kvalitetsbolag som har bevisat sin förmåga att kombinera lönsam tillväxt med ett bra resultat. En stark balansräkning är viktig eftersom tillgången till finansiering varierar över tid, säger Carolina.
I goda tider finns det ofta ett stort utbud av prisvärd finansiering men när marknaderna är svaga är den mer svårtillgänglig. Samtidigt är det i de svaga perioderna som de bästa möjligheterna till lönsam tillväxt uppstår. Lågt skuldsatta bolag med hög kvalitet kan passa på att genomföra förvärv och vara offensiva i sina åtgärder under svagare perioder eftersom de då kan fokusera på nya möjligheter som uppstår.
– Efter det tittar vi på positionen, dvs företagets framtid och konkurrenssituation. Vi lägger mycket tid på att förstå förutsättningarna på lång sikt, fortsätter Carolina.

Position kan man dela in i flera olika delar, dels tillväxtmöjligheter, om företaget ska ta marknadsandelar eller om de kan höja priserna, dels defensiva konkurrensfördelar som att bolagen ska kunna skydda sin affär. Det ska inte vara lätt att plagiera deras produkter eller idéer. Förvaltarna har kategoriserat bolagen i fyra grupper;
- Starka varumärken, ex Thule och Mips
- Nischer, ex Troax Group AB
- Effektiviserar verksamheter – Sectra
- Förvärvsbolag – Lagercrantz
-Vi tittar också väldigt mycket på människorna i bolagen. Vi är fokuserade på att hitta bolag med exceptionella ledare och en stark och tydlig bolagskultur. I turbulenta tider är bolagskulturen än mer central. Kraften i de ’mjuka’ faktorerna över tid är viktiga värdedrivare som aktiemarknaden kan underskatta. Många beaktar inte de parametrarna alls eftersom de är svåra att mäta. Det är kombinationen mellan de hårda siffrorna och de mjukare mänskliga faktorerna som gör att vi hittar vinnarna, säger Jonathan.
En bra bolagskultur driver en stark affärsmodell vilket gör att man får fram rätt produkter och tjänster och bolaget kan hantera tuffa situationer bättre. Under fondens start i pandemin blev det väldigt tydligt vilka bolag som fokuserade på möjligheterna.
-Vi investerar gärna i bolag med starka huvudägare, då blir det ett mer långsiktigt fokus i bolaget. Vi brukar säga att det är viktigare vem vi investerar i än vad vi investerar i, säger Carolina.
När de första två P:na är på plats tittar Odins förvaltare på priset.
– Vi gillar kvalitet till rätt pris, vilket vi får genom att göra en grundläggande analys av varje enskilt bolag. Vi ställer höga krav på de två första P:na som beskriver kvaliteten i bolaget. Oavsett hur billig en aktie är så kommer vi inte investera om kvaliteten på bolaget inte når upp till en viss nivå. Det som vid en första anblick ser ut som ett högt pris kan på lång sikt visa sig vara ett riktigt fynd, avslutar Jonathan Schönbäck.