Förvaltarkommentar ODIN USA oktober
Oktober präglades av spänning kopplad till USA:s presidentval som hålls den 5 november.
Oktober präglades av spänning kopplad till USA:s presidentval som hålls den 5 november. Vi är mest fokuserade på de långsiktiga trenderna. På riktigt lång sikt bör den amerikanska ekonomin möjliggöra att amerikanska företag över tid levererar god resultattillväxt på aggregerad nivå, precis som de har gjort historiskt.
Månadens bästa bidragsgivare var Booking Holdings, Cullen/Frost och Alphabet. Samtliga företag rapporterade bättre siffror än förväntat. Bookings resultat drevs av en hög reseaktivitet och tillväxt i både antalet sålda rumsnätter och omsättning. Frost levererade god utlåningsökning och banken drar nytta av en högre räntenivå. Alphabet rapporterar också stark tillväxt och bättre lönsamhet inom segmentet för molnbaserade lösningar.
De tre svagaste bidragsgivarna var CDW, Thermo Fisher och Unifirst. CDW levererade svagare siffror än förväntat på grund av att efterfrågan på IT-utrustning och tjänster fortsatt är svag. Thermo Fisher levererade siffror som förväntat, men uttrycker fortsatt osäkerhet kring efterfrågan i sina slutmarknader, som omfattar bland annat forskning och utveckling samt produktion av nya läkemedel. Unifirst levererade goda siffror, men ger en svag prognos för nästa år.
Vi tar in Amazon i portföljen igen efter att ha sålt hela innehavet 2022. Det som har förändrats är att företaget har ett större fokus på kostnader och de har ökat skalan på investeringarna i logistiknätverket. Investeringar som andel av omsättningen bör falla över tid, vilket bör möjliggöra bättre kassaflöde och lönsamhet framöver. Amazon har cirka 40 procent marknadsandel inom amerikansk e-handel.
Inom molnlagringstjänster fortsätter Amazon sin expansion genom Amazon Web Services. Det finns en stark trend mot att flytta den digitala infrastrukturen till molnet. Amazon har över 30 procent marknadsandel inom globala digitala molnlagringstjänster. Dessutom har Amazon en stark och växande position inom digitala annonsintäkter.
Marknaden för digitala annonsintäkter är mycket lönsam, och denna del av företaget liknar intäkterna vi ser i både Meta och Alphabet. Många produktsökningar inleds idag på Amazons plattform. Inom detta segment har Amazon 14 procent marknadsandel på den amerikanska marknaden.
Företaget har också en stark balansräkning. Det blir därför en allt viktigare fråga hur de ska allokera överskottskapitalet i företaget. Vid en tidpunkt kan det bli aktuellt med återköp och/eller utdelning, likt vad andra teknikföretag har infört.
För att finansiera köpet av Amazon har vi bland annat sålt Dollar General. Vi har ägt Dollar General sedan 2016. Företaget har presterat svagt efter pandemin och vi har under oktober valt att sälja våra aktier. Det finns flera faktorer som har påverkat Dollar General negativt, både makroekonomiska och företagsspecifika faktorer.
Det har skett en normalisering av konsumtionen efter pandemin, med mindre inslag av onödig konsumtion, och den kärnkund som Dollar General har, hushåll med en inkomst under 35 000 dollar, upplever tuffare ekonomiska tider. Det gör att efterfrågan har minskat kraftigt efter pandemiåren.
Bland företagsspecifika faktorer har Dollar General investerat för lite i arbetsstyrkan över tid och butikerna har kämpat med underbemanning. Ökade räntor har påverkat både kundbasen och företaget, vilket har tvingat dem att göra anpassningar i
produktsortimentet, och det har förekommit högre grad av svinn. Företaget möter också tuffare konkurrens. Sammanfattningsvis bedömer vi att detta ökar risken i modellen och minskar sannolikheten för att företaget ska återkomma till historisk lönsamhet.