Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Förvaltarkommentar ODIN Norge oktober

Inledningen till rapportsäsongen för tredje kvartalet 2024 var något nervös, eftersom det kom fler vinstvarningar än vad som har varit vanligt de senaste åren i Norden.

Odin Norge

Nu när vi är ungefär halvvägs genom rapporterna för våra portföljföretag kan vi konstatera att siffrorna har varit relativt bra i förhållande till förväntningarna.

Bankerna, som DNB, Sparebank1 Sør-Norge, Sparebank1 SMN och Sparebanken Vest, levererade alla en bra avkastning på kapital och tillfredsställande intäktsnivåer, och vi upplever att kostnadsinflationen har lugnat sig något. Det har varit konsolidering i branschen de senaste åren, och vi anser att konkurrenssituationen är relativt bra för våra innehav.

Atea, Norges största IT-företag, levererade också bättre marginaler än förväntat under kvartalet, och här ser vi också utsikter till god tillväxt. Under 2024 har vi ökat vårt innehav i Gjensidige Forsikring, som tillsammans med andra aktörer på skadeförsäkringsmarknaden har pressats av en hög ökning i utbetalningar till skador, men som nu visar att de lyckas höja premierna för kunderna och förbättra lönsamheten.

Energibolagen Vår Energi, Aker BP och Equinor levererar också bra resultat på den operativa verksamheten, men fokus ligger i stor utsträckning på utvecklingen av de utbyggnadsprojekt som företagen arbetar med, samt hur man ska lyckas upprätthålla produktionsvolymerna på medellång sikt.

Borregaard och Kongsberg Gruppen fortsätter att leverera goda resultat, och särskilt sistnämnda har upplevt mycket starkt orderinflöde det senaste året.

Ett mindre positivt bidrag denna gång var uppfödningsföretaget Måsøval, som tyvärr, liksom andra inom branschen, har upplevt utmanande biologiska förhållanden i höst.

Förändringar i portföljen
Under månaden har vi ökat innehavet i vissa aktier, bland annat Gjensidige Forsikring. Vi är relativt försiktiga, eftersom det råder en viss osäkerhet (geopolitik m.m.), och vi har också nu en högre kontantandel än vad som är vanligt.

En mycket stark position kombinerat med ett attraktivt värdeerbjudande till kunden
När vi bedömer om ett företag har en stark position har vi helt specifika faktorer som vi ser på. Dessa är:

  1. Immateriella tillgångar: Besitter företaget licenser, patent eller varumärken?
  2. Byteskostnader: Är det kostsamt eller riskabelt för kunden att byta leverantör?
  3. Nätverkseffekter: Ökar kundvärdet ju fler som använder produkten?
  4. Kostnadsfördelar: Har företaget strukturellt lägre kostnader än konkurrenterna?

Schibsted är en mediekoncern som kontrollerar bland annat Finn.no och andra onlineplattformar, och därmed utnyttjar just nätverkseffekter. I Norge har Finn.no en mycket stark position som har byggts upp över lång tid och som idag är mycket lönsam. På sistone har Schibsted börjat ändra sina olika prismodeller så att genomsnittspriserna förväntas öka och därmed förbättra marginalerna.

Detta sker inte utan att det blir viss uppståndelse, och särskilt har fastighetsmäklar-branschen varit kritisk. Samtidigt har flera av dessa aktörer försökt bygga en konkurrent i hem.no. Detta har hittills inte varit en succé och visar hur svårt det är att utmana en så dominerande marknadsledare.

Vi tror att priserna på Finn.no kommer att fortsätta öka de kommande åren, och anser dessutom att det finns gott om utrymme för detta, eftersom värdet som användarna får ut av att använda tjänsterna är mycket större än kostnaden. Värdeerbjudandet till kunderna är helt enkelt mycket attraktivt.