Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Förvaltarkommentar ODIN Sustainable Equities september

September har varit en lugn månad resultatmässigt.

Odin Sustainable Equity

Så här långt i år har Prysmian, Tetra Tech och Volution bidragit mest till avkastningen, medan de svagaste bidragsgivarna har varit SolarEdge, NIBE och DiscoverIE.

Den brittiska leverantören av ventilationssystem, Volution, meddelade att de expanderar i Australien och Nya Zeeland genom förvärvet av Fantech. Förvärvet görs till ett attraktivt pris och finansieras genom kontanter och ett mindre lån. Detta är Volutions största förvärv någonsin, och det ökar företagets exponering mot regionen till 30 procent av omsättningen.

Förändringar i fonden
Denna månad har vi sålt hela innehavet i SolarEdge, DiscoverIE och FDM. Vi har tagit in Molina Healthcare, Deere och Carlisle. Försäljningarna baseras i stor utsträckning på att vi ser bättre riskjusterad avkastning i de ovan nämnda företagen.

Molina Healthcare är ett amerikanskt sjukförsäkringsbolag som främst erbjuder hälsotjänster genom offentliga program som Medicaid (för låginkomstgrupper) och Medicare (för äldre och funktionshindrade). Dessutom deltar Molina också på marknaden för Affordable Care Act, där de erbjuder sjukförsäkring till personer som inte får täckning genom arbetsgivare eller andra program. Molina Healthcare grundades för att hjälpa utsatta befolkningsgrupper som traditionellt har haft begränsad tillgång till hälsovård i USA.

Företaget Deere är ledande inom produktion av traktorer och skördemaskiner i Nordamerika. Det uppskattas att Deere har en marknadsandel på över 50 procent på sin hemmamarknad. Företaget producerar också mindre traktorer och fordon som används inom exempelvis skogsbruk och underhåll av parker. Branschen kännetecknas av hög kundlojalitet. En traktor är en stor investering som kan ha en livslängd på flera decennier om den underhålls väl. Det är med andra ord betydligt enklare för kunden att förhålla sig till ett produkt- och varumärke som de har använt i flera år. Deere har det största återförsäljarnätverket i USA, och de flesta amerikanska kunder har sitt förhållande till Deere via en återförsäljare. Deeres produkter hjälper bönder att producera skördar mer effektivt och hållbart genom att optimera resursanvändning och minska miljöpåverkan.

Carlisle har utvecklats från ett industriellt konglomerat till ett företag som enbart fokuserar på takläggning och isolering av byggnader, då de sedan 2018 har sålt alla andra divisioner. Det återstående verksamhetsområdet har historiskt levererat hög lönsamhet och god avkastning på kapitalet. Tak behöver underhållas eller delvis bytas ut efter 20–30 år. En stor andel av taken i USA lades mellan 1997 och 2007, och den befintliga takmassan börjar nå sin ersättningsålder. Merparten av företagets omsättning är riktad mot den kommersiella sektorn (78 procent), och inte mot privata hushåll. Cirka 60 procent av omsättningen är inriktad på underhålls- och ersättningsarbete, medan resten gäller nybyggnation. Carlisle uppskattar att de har en marknadsandel på över 30 procent. Marknaden är mycket koncentrerad på tillverkningssidan och distributionssidan. Slutkunderna är vanligtvis små aktörer.