Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Förvaltarkommentar ODIN Emerging Markets augusti

Augusti var en månad med stora svängningar. Månaden började med att marknaderna kraftigt påverkades av det stora omfånget av marginallån i japanska yen.

Odin EM, emerging markets

Augusti var en månad med stora svängningar. Månaden började med att marknaderna kraftigt påverkades av det stora omfånget av marginallån i japanska yen. Marginallån innebär att investerare lånar pengar för att investera, och i det här fallet gjordes det i japanska yen på grund av låga räntor i Japan, och investerades på andra ställen, som exempelvis i aktiemarknaden. Men när den japanska centralbanken oväntat höjde räntan blev det dyrare för dessa investerare att betala tillbaka lånen. Detta, tillsammans med några svagare makrotal skapade panik. Många tvingades sälja sina investeringar snabbt för att täcka sina förluster. Resultatet var att aktiemarknaderna föll kraftigt både i Japan och på andra håll i världen. Paniken gick relativt snabbt över och marknaderna har under stora delar av augusti hämtat sig.

På tillväxtmarknader såg vi liknande effekter som på de västerländska marknaderna. Särskilt Taiwan och Sydkorea, som svänger mycket i takt med tekniksektorn i USA och Japan, föll mycket men har återhämtat det mesta av fallet. Andra marknader som Indien, Indonesien, Thailand och Brasilien har haft en stark utveckling under sommaren. Många av dessa marknader har varit ignorerade av internationella investerare, men på sistone har tecken på ökat intresse bland investerare för att titta på fler tillväxtmarknader dykt upp.

I augusti har vi sålt hela innehavet i Unilever efter en stark kursutveckling i år. Unilever producerar och distribuerar konsumentvaror under flera välkända varumärken som Dove, OMO, Knorr, Ben&Jerry etc., där nästan 50 procent av försäljningen är på tillväxtmarknader. Företaget har dock haft vissa problem med tillväxten. På sistone har företaget genomgått en strategisk översyn av portföljen som verkar rimlig och som har hjälpt något med tillväxten och marginalerna. Företaget har därför också blivit omprissatt. Vi har under en tid letat efter en bra säljmöjlighet och anser att marknaden nu kanske överskattar vad denna strategiska översyn kan ge av varaktiga förbättringar i marginaler och tillväxt.

De medel som frigjordes från försäljningen av Unilever har använts för att köpa mer i Dino Polska som vi introducerade i fonden i juni. Vi gillar Dino eftersom det är ett ledande koncept i Polen som fortfarande är starkt underpenetrerat med stora tillväxtmöjligheter, och fortsatt ökad lönsamhetspotential genom stordriftsfördelar på lång sikt. De kortsiktiga utsikterna är å sin sida svagare, med ökade lönekostnader och en pågående prispress i branschen bland Dinos närmaste konkurrenter. Dino har en unik position tack vare deras fokus på närmat snarare än att bara vara en billig kedja, samt att de äger och bygger alla lokaler själva vilket ger dem mer kontroll över kostnaderna, medan konkurrenterna kämpar med ökade hyror. Vi anser därför att företaget fortfarande kan skapa solida värden de kommande åren och att det senaste årets turbulens har gett en bra köpmöjlighet i detta kvalitetsföretag.