Värde över hela linjen

Folk älskar att sortera in saker och ting i fack. Kanske inte så konstigt. Det är ju bara ett försök att göra något som blir lättare att förstå. Så varför inte?

Denna artikel publicerades första gången i norska Kapital – Nummer 20-2016

Ett klassiskt exempel på aktiv förvaltning hittar vi inom området investeringsstil. Antingen fokuserar en investerare på värdebolag, eller så föredrar man tillväxtbolag. Ett värdebolag är ett bolag som kännetecknas av ett lågt förhållande mellan pris och bokförda värden samt pris i förhållande till vinst – eller hög direktavkastning. Tillväxtbolag, ofta kallade kvalitetsbolag, är företag där investeraren fokuserar på stabilitet, nivå och trend för marginaler eller kapitalavkastning.

Vilka typer av bolag som ger investerarna bäst avkastning i form av kursuppgång och utdelning tenderar att gå i cykler. Och cyklerna kan vara långa. Så kallade tillväxtbolag har nu i flera år gått bättre än värdebolag. I år har detta vänt och värdebolagen har gjort en rejäl comeback.

Men, vänta lite. Innebär det att de som investerar i kvalitetsaktier inte köper värde? Uppenbarligen inte. Alla förvaltare, inklusive vi, köper aktier vi tror på. Och med det menas bolag som har värde oavsett om de kategoriseras som värde- eller tillväxtbolag.

Tre olika synvinklar på värde

ODIN är således en värdeinvesterare. Vi letar efter undervärderade bolag som ger oss god avkastning över tid. Samtidigt är vi medvetna om att vi måste jobba utifrån en investeringsmetod som inte låser oss vid en punkt på den klassiska värde-tillväxtlinjen. Metoden måste vara flexibel så att vi ser de olika egenskaperna och kvaliteterna för alla typer av bolag i förhållande till det pris vi vill betala.

Det finns förstås ett logiskt samband mellan kvalitet och pris, även om det också finns många exempel på det motsatta. Om vi definierar kvalitet som stabilitet och nivå på bolagets kapitalavkastning, ser vi konturerna av tre olika grupper av bolag:

  • bolag som behöver förändras
  • bolag som verkar i cykliska branscher
  • bolag som har betydande konkurrensfördelar. Detta ger oss tre olika ingångar till värde, med andra ord, tre olika ”värdeuniversum” för analys och tolkning.

Bolag i behov av förändring

Företag med låg lönsamhet behöver förändras och förbättras av egen kraft. Förhållandet mellan pris och bokförda värden är ofta lågt eftersom avkastningen på kapital är lågt. Om bolaget lyckas vända läget stärks kapitalavkastningen och det pris som investerarna är villiga att betala ökar.

Bolag som verkar i cykliska branscher

Oavsett hur bra bolaget går kommer resultatet i hög grad att värderas utifrån faktorer som ligger utanför bolagens kontroll. Detta gäller för såväl utbud som efterfrågan och rörelserna medför att kapitalavkastningen svänger mycket över tid. I den här kategorin är det lätt att låta sig luras av prissättningsmultiplar. Ett lågt förhållande mellan pris och intjäning betyder inte nödvändigtvis att aktien är billig.  Nyckeltalet är ju ofta som lägst under toppen av en intjäningscykel.

Bolag med betydande konkurrensfördelar

Bolag i denna kategori har som regel egenskaper eller andelar som säkerställer hög lönsamhet och stabil tillväxt. Men kvalitet och stabilitet kostar, något som ofta men inte alltid återspeglas i ett högt pris på aktien. Upplevd «hög kvalitet» är dessutom ingen garanti för att saker och ting ska gå bra. Riskfaktorerna skiljer sig bara åt och får olika utfall.

Oavsett finns det värde i form av potential för god avkastning längs hela värdeaxeln. Sannolikheten för att ett dåligt bolag ska förändras till ett mycket bra är emellertid låg. Låg sannolikhet ger dock hög vinst. Hittar man ett bolag som går från dåligt till bra blir avkastningen den samma. Sannolikheten för att ett bra bolag förblir ett bra bolag är emellertid stor. I våra portföljer väljer vi att fokusera på det sistnämnda för att skapa långsiktigt stabil och god avkastning.

 

 

Skrivet av

Senior Portföljförvaltare
Truls är expert på den finska och nordiska aktiemarknaden och är ofta citerad i den finska, svenska och norska finanspressen.

Prenumerera på ODINs nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om hur dina fonder går och hur vi på ODIN arbetar för att säkerställa en så bra avkastning som möjligt för dig som andelsägare.