Kondomer, nudlar och badrumskakel

Förvaltarna på fältet: vad har kondomer, nudlar och badrumskakel gemensamt? Det är tre exempel på produkter från bolagen vi besökte i Sydostasien nyligen.

I sökandet efter nya investeringar till ODIN Emerging Markets har vi bland annat varit på besök hos Malaysias största producent av kondomer, Indonesiens ledande producent av nudlar och den marknadsledande producenten av badrumskakel i Thailand. Vi har följt bolagen framför skärmarna på kontoret i Oslo. Nu var det på tiden att vi tog en närmare titt på några av kandidaterna till fonden på plats.

Thailand, Indonesien och Malaysia är marknader som har en kraftigt växande medelklass. Och framtiden för stabila konsumentrelaterade bolag är goda på dessa marknader.ODIN Emerging Markets har redan flera investeringar i de här tre länderna och besöket gav oss en bättre insikt i dem, samtidigt fick vi idéer för fonden som vi nu arbetar vidare med.

Varför stabila konsumentvaror?

Bolagen vi besökte är starka varumärken inom livsmedels- och dryckesindustrin. Starka märkesvaror är inte så lätt för andra att kopiera. De här bolagen levererar hög avkastning på det sysselsatta kapitalet och har möjlighet att investera nytt kapital till hög avkastning.  De skapar värden dag för dag.

thai4

Thailand

I dagsläget har vi en investering i Thailand; livsmedelsproducenten och distributören Premier Marketing. Anledningen till besöket i Thailand var att se om vi kunde hitta fler investeringar för fonden.

Det är inte bara kritvita stränder som lockar folk till Thailand. Landet är också känt i Asien för den privata vårdindustrin som varje år tar emot patienter från när och fjärran. De börsnoterade sjukhus vi besökte imponerande på alla sätt. Dessvärre är prislappen på dessa aktier något för hög för vår smak. Vi kommer att följa prisutvecklingen på aktierna framöver för att se om de hamnar på en mer attraktiv nivå.

Ett annat bolag vi besökte var Home Product Center. Detta bolag kan jämföras med Byggmax om vi ser till produktpaletten. Home Product Center är störst i Thailand i denna kategori med 77 butiker och de betjänar 67 miljoner människor.

I Thailand träffade vi även jeansproducenten Mc, bolaget drivs av en stark kvinna som brinner till 100% för sin affärsmodell. Hon äger dessutom själv 45 % av aktierna. Mc konkurrerar med jeansmärken som Lee, Wrangler och Levis, men ligger något lägre i pris. Tillväxten är god och avkastningen på kapitalet är hög. Vår hemläxa blir att titta mer på prissättningen av bolaget.

Indonesien

Indonesien har en befolkning på 256 miljoner och är avgjort den största konsumentmarknaden i Sydostasien. Indonesiens relativt nytillträdde president, Joko Widodo, har ofta kallats Indonesiens svar på Barack Obama. Med sin företagsbakgrund skiljer han sig på helt och hållet från tidigare presidenter som har haft en militär bakgrund. Att bekämpa korruptionen står högt upp på dagordningen, vilket styr ekonomin i rätt riktning. I Indonesien träffade vi flera stabila konsumentbolag.

Ett roligt fenomen som är väldigt utbrett på gatorna i Jakarta är så kallade Go-Jeks, Indonesiens svar på Uber. Från din smartphone kan du enkelt beställa skjuts på moped med någon av de tusentals grönklädda Jek-chaufförerna. De kan också transportera paket, göra dina matinköp, städa din lägenhet och till och med ge dig massage i den stressade Jakarta-vardagen. Inte undra på att taxichaufförerna i Indonesien strejkar.

thai3

Go-Jek tjänsten är stor i Jakarta och vi ser dem överallt under vår resa

Malaysia

Malaysia har en högre levnadsstandard än de två förstnämnda länderna. Det är imponerande att se den ekonomiska utvecklingen i landet. Malaysia påminner mer och mer om Singapore med en utmärkt infrastruktur och en väl fungerande ekonomi. I dagsläget är vi investerade i två bolag i Malaysia.

Carlsberg Malaysia är ett dottersällskap till danska Carlsberg och är en av de marknader där det går väldigt bra för Carlsberg. Som på många ölmarknader världen över opererar Carlsberg Malysia i ett duopol. Tillsammans med konkurrenten Guinness Anchor har de 98 procent av marknaden i landet. Bolaget har en lönsam tillväxt och ger en attraktiv utdelning på 6 procent.

Thai2

Vår andra investering i Malaysia är Hartalega. De är världens mest lönsamma producent av engångshandskar. Vi har varit investerade i bolaget i många år och de imponerar med sin produktion. Vi besökte deras splitternya produktionsanläggning utanför Kuala Lumpur. När fabriken är i drift kommer den att producera 28 miljarder engångshandskar varje år. Det finns en väldigt stor efterfrågan på produkter som dessa som drivs av en ökad medvetenhet runt hygien. Kunderna är allt från fastfood-kedjor till sjukhus i USA och Europa. I marknader som Kina och Indien har man precis börjat använda engångshandskar och vi ser därför en stark tillväxt för produkten på tillväxtmarknader.

Malaysia har med sin naturliga konkurrensfördel inom gummiproduktion etablerat sig som världsledande inom flera gummirelaterade näringar. Utöver gummihandskproducenten Hartalega träffade vi även världens största kondomproducent.

Bolagsstyrning på tillväxtmarknader

I tillväxt marknader är det speciellt viktigt att veta vem som är huvudägare i de bolag vi analyserar och vilka motiv de har.

thai1

Vi analyserar börslistorna tillsammans med lokala analytiker i Bangkok

Bolagsstyrning, eller corporate governance, står inte alltid lika högt på agendan här som det gör i västvärlden. Vi anser att det är avgörande att veta vem vi investerar tillsammans med. Många familjeägda företag är börsnoterade. Det kan vara bra på många sätt att investera tillsammans med dessa familjer, men vi måste vara säkra på att de behandlar andra aktieägare på ett korrekt sätt. Vi investerar helt enkelt inte i bolag med en svag ägarstyrning.

Vi medger att det är svårt att få insyn i hur bolagsstyrningen fungerar när vi sitter långt ifrån marknaderna. Vi har lokala kontakter, och reser mycket för att få en bättre kontroll av den lokala synen på ledning och bolagsstyrning. Ett bolag får det rykte de förtjänar i området. Vi betalar gärna ett högre pris för att försäkra oss om en bra bolagsstyrning.

Fonden är väl positionerad

Det är inget tvivel om att konsumtionstillväxten kommer att fortsätta i Thailand, Indonesien och Malaysia under de kommande åren. I fonden har vi bolag som kommer att tjäna bra på den utvecklingen. Vi vill öka exponeringen och kommer att ägna mer tid framöver åt de bolag vi besökte.

 

Skrivet av

Senior Portföljförvaltare
Oddbjørn Dybvad är utbildad civilekonom från Norges Handelshögskola med specialisering inom finans. Han har tidigare arbetat som fondanalytiker.

Prenumerera på ODINs nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om hur dina fonder går och hur vi på ODIN arbetar för att säkerställa en så bra avkastning som möjligt för dig som andelsägare.