Är en dyr aktie verkligen dyr?

En del aktier anses vara dyra och andra billiga i förhållande till bokfört värde. En titt på den underliggande affärsmodellen är enligt Oddbjørn Dybvad, portföljförvaltare på ODIN Fonder, avgörande för att bedöma om det är en bra eller dålig investering.

Många stirrar sig blinda på bokfört eget kapital när de avgör om priset på en aktie är högt eller lågt. Men att inte ta hänsyn till den underliggande affärsmodellen kan leda till felvärderingar.

– Affärsmodellen är huvudorsaken till att prisnivåerna på aktier i förhållande till de bokförda värdena skiljer sig åt i olika bolag, säger Oddbjørn Dybvad.

Många gånger beror höga eller låga P/B-nivåer (pris per bokförd aktie) på storleken på bolagens framtida investeringsbehov.

Akademiska studier har visat att aktier som har lågt pris i förhållande till bokfört värde ofta har givit bättre avkastning än dyra aktier. Det anses bero på att dessa också innebär en högre risk.

– Det finns dock goda skäl till att ODIN ofta har valt att satsa på så kallade ”dyra” aktier, fortsätter Oddbjörn Dybvad.

Värdeinvesteringar

Uppfattningen om vad som är en värdeinvestering skiljer sig åt markant. En del investerare förespråkar fokus på likvideringsvärde och investerar i bolag med lågt prissatta aktier i förhållande till fysiska – och enkelt realiserbara – tillgångar. Alltså bolag där värdet på sysselsatt kapital överstiger bolagets marknadsvärde och en aktie som är billig i förhållande till bokfört eget kapital.

Andra värdeinvesterare föredrar starka varumärken och immateriella tillgångar som har stark förmåga att generera hög avkastning på kapitalet, goda tillväxtutsikter samt har betydande konkurrenshinder. Dessa aktier är dyrare jämfört med eget kapital.

Det har visat sig att båda strategierna kan leda till god avkastning.

Kapitallätta affärsmodeller

Kapitallätta affärsmodeller kräver mindre kapital för att växa. De har inte behov av stora investeringar i materiella tillgångar i form av fabriker, maskiner eller stora lager. Tillgångarna är snarare immateriella, såsom distributionsnätverk, varumärken, betydande marknadsandelar, kundrelationer etc.

Läs hela artikeln från Affärsvärlden här

Prenumerera på ODINs nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om hur dina fonder går och hur vi på ODIN arbetar för att säkerställa en så bra avkastning som möjligt för dig som andelsägare.