Indien, den nya tillväxtmotorn?

Förvaltarna på fältet: New Delhi, Bangalore, Pune och Mumbai var resmålen för vår senaste investorresa. Vegard Søraunet frågar sig vad vi kan förvänta oss, i form av tillväxt, från världens största demokrati framöver.

De senaste 35 åren har ekonomer väntat på att Indien ska få en ny era av tillväxt, mer i linje med den som Kina har upplevt. Den årliga tillväxten har denna period varit 6,5 % i snitt och det under tio olika statschefer från olika politiska partier. I maj 2014 var det val och den kontroversielle Narendra Modi, ledare för det hindunationalistiska Bharatiya Janata Party (BJP), vann med ensam majoritet, något som inte skett sedan 1984. Modi har tillskrivits äran för den starka ekonomiska tillväxten i delstaten Gujarat där han tidigare var guvernör.

Inbromsning under 2016

Fattigdom, korruption och byråkrati har varit det som hindrat Indien från att ha samma tillväxttakt som Kina och valresultatet har nu gett nytt hopp för framtiden. Precis som vi kunnat se tidigare vid likande val så ledde det till förväntningar om ekonomiska reformer och tillväxt. Börsen i Indien var en av världens starkaste under 2015. Mycket av entusiasmen har dock avtagit på grund av en inbromsad global tillväxt och många är idag bekymrade över att reformer och förändringar tar längre tid än förväntat. Byråkrati och korruption är nu fenomen som kommit tillbaka. Den indiska börsen är en av de svagaste marknaderna hittills under 2016.

Vad kan vi förvänta oss framöver?

Landet har nära 1,3 miljarder invånare, till största delen en ung befolkning, och är service- och konsumtionsdrivet. Som i andra framväxande ekonomier ökar levnadsstandarden snabbt, relativt sett. Lönerna ökar och medelklassen växer. Urbaniseringen fortsätter. På kort sikt har landet fått ett uppsving genom låga oljepriser. Teoretiskt sett kan de låga oljepriserna bidra med en årlig tillväxt på 2,5 %. Statsfinanserna och handelsbalansen har gjort det möjligt för myndigheterna att göra stora investeringar i infrastrukturen.

Landet står fortfarande inför stora utmaningar och byråkratin är fortsatt ett hinder för effektiva processer både inom det privata- och offentliga näringslivet. Befolkningen kommer att växa med 400-500 miljoner människor de närmaste tio åren. Urbaniseringen är en utmaning för infrastrukturen. Bankerna har de senaste åren haft problem med en del av sin utlåning till infrastruktur, stål- och gruvsektorn vilket lett till stora förluster. Det hindrar ny utlåningsaktivitet och dämpar farten i ekonomin. Privata investeringar har också lidit under de många förlustprojekten inom infrastruktur med privat och offentligt samarbete.

Den nya politiska regimen har påbörjat en del strukturella förändringar i landet. Premiärminister Modi har nu majoritet i underhuset men inte i överhuset vilket kan skapa problem. Lokalbefolkningen tycker att Modi gör det rätta men att det tar längre tid än de flesta hoppats.

Korruptionen minskar

Införandet av personliga identifikationsnummer innebär stora förändringar för banknäringen och de offentliga bidrag som ska betalas ut. Historiskt har bara 2 av 10 kronor av offentliga bidrag nått rätt person. Resten har försvunnit genom korruption. Bankens registrering av pant och kunduppföljning på landsbygden möter nu en helt annan vardag. En ny varu- och serviceavgift är en annan stor förändring för landet. Idag är det olika lokala skatter. Detta kommer troligtvis att ändras och det blir i stället en central skatt. Byråkrati och pappersarbete kommer att minska till en bråkdel jämfört med tidigare. Det blir spännande att se resultat av detta

1/3 av befolkningen är chafförer

I motsats till andra länder med framväxande ekonomier där en ung växande befolkning är en viktig parameter är det mer av ett potentiellt problem för Indien. Landet behöver 1 miljon nya jobb per månad. En tredjedel av den arbetande befolkningen är idag chaufförer – ett yrke vi knappast har i den västliga världen. Bättre vägar och förarlösa bilar kan potentiellt bli en stor utmaning för Indien. Att skapa fler arbetstillfällen är en av de centrala utmaningarna för premiärministern och landet under åren framöver. Myndigheterna har lanserat initiativet «Make in India». Landet har insett att man inte klarar att försörja den snabbt växande befolkningen med jobb inom serviceindustrin, som är en stor del av ekonomin idag. Att ta vägen genom produktionsindustrin och ta en del av jobben från Kina är oundvikligt. Vi tror dock att med en starkt växande automatiseringsgrad inom produktionsindustrin kan det ändå bli svårt att nå målet att skapa tillräckligt många arbetsplatser.

Svenska bolag på plats

Svenskarnas samarbete med Indien imponerar. I industribyn Pune utanför Mumbai bidrar de svenska industriföretagen till myndigheternas mål ”Make in India”. Det har de gjort sedan 1960-talet då de etablerade sig. Företagen ligger praktiskt taget på samma gata så de kan dra nytta av varandras erfarenheter av hur man bäst går till väga för att ta allt större delar av den indiska marknaden. Indien är ingen betydande del av omsättningen för bolagen SAAB, SKF, Atlas Copco, Sandvik, Volvo och Trelleborg som vi träffade under besöket. Den ligger i området 3-5 % totalt sett, men bidraget till tillväxten är större då många av bolagen ser en tvåsiffrig tillväxt i Indien.

De industriföretag som imponerade mest på oss var Atlas Copco och Trelleborg. Atlas Copco är ett innehav vi haft i flera år i våra fonder ODIN Norden, ODIN Sverige och ODIN Global. Trelleborg är ett innehav i ODIN Sverige.

Vegard utenfor Trelleborg

Förvaltare Vegard Søraunet hos Trelleborg i Bangalore

Trelleborg har sedan 1990 gjort en resa då det gäller att effektivisera verksamheten i bolaget. Boliden, Swegon, Munksjö och Ahlsell var alla en del av Trelleborg. Idag har de färre verksamhetsområden, men huvudstrategin är ”seal, damp and protect”. Bolaget har också gjort en resa geografiskt och har idag bara hälften av sin försäljning i Europa. Asien står för nästan 20 % av omsättningen. Vi träffade bolaget i den nya Sealing Solution fabriken i Bangalore där de har 400 anställda

Kvalitetsaspekten då det gäller gummipackningar är viktig för att få nya kunder. Indiska Escorts som säljer traktorer har i många år haft problem med oljeläckage. Trelleborg är nu totalleverantör av alla packningar till deras traktorer. Nya kunder och nya segment är en del av anledningen till att Trelleborg växter snabbt i Indien. De konkurrerar med många små aktörer i branschen, som inte har de kvalitetskrav som Trelleborg har. Trelleborg Sealing Solution har bara runt 5 % marknadsandel i Indien mot 20 % i Europa och 10 % i USA. De vill göra uppköp men det är en utmaning att hitta rätt uppköpskandidater med rätt kvalitet. Därför är det mest troligt att den fortsatta tillväxten blir organisk.

Kommer Indien att lyckas?

I Indien lever hela 70% av befolkningen på landsbygden och bara 2% betalar inkomstskatt. Den mesta handeln i landet sker informellt och hur man ska få in skatter är ett olöst problem. Men USA är förebilden och medelklassen blir allt större, universiteten håller en hög nivå och infrastrukturen blir allt bättre.

Myndigheternas viktigaste uppgift framöver kommer bli att underlätta för privata investeringar, skapa produktiva arbetsplatser och stimulera tillväxten så att befolkningen som blir allt äldre får en högre levnadsstandar.

Skrivet av

Investeringsdirektör
Vegard Søraunet är utbildad civilekonom från Handelshögskolan BI i Oslo med specialisering inom finans. Han har dessutom en magisterexamen i redovisning och har tidigare arbetat på PriceWaterhouseCoopers.

Prenumerera på ODINs nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om hur dina fonder går och hur vi på ODIN arbetar för att säkerställa en så bra avkastning som möjligt för dig som andelsägare.